Ads .

NOTA :
HnnRashid | Bakal EnamBelas
Tutorials | Recipe
Pengskodeng belog
Skype : hnnrashid
myfreecopyright.com registered & protected
get this

Friday 10 December 2010

Resepi:Koktail

Assalamualikum and hello :)

So,ini post kedua untuk malam ini.Bosan doe.Harini,mari kita sama2 belajar cara buat koktail meh.Hihi.

Bahan2 yang diperlukan:~
~>1 tin susu cair F&N
(Saya guna cap F&N.Sukahati koranglah nak guna cap ayam ke hape :).)
~>1 tin buah-buahan koktail.
(Nak guna setengah tin pun takpe.Kalau nak banyak,gunalah banyak sikit.) 
~>2 senduk gula.
(Yang ni nak guna lebih pon takpe,nak kurang pon takpe.Tapi saya prefer guna  sikit jelaa.Kurangkan gula untuk sihat.Kan?)
~>3 cawan air kosong.
(ikut suka hati korang,tapi selalunya saya guna dua setengah cawan je)
~>Ais
(yang ni suka hati,hekhek)
~>1 sudu esen vanilla
(Saya tak letak,lalalala~)

Nota:kalau nak tambah laici dalam tin,longan dalam tin,sumijelly,NATA DE COCO, dan buahan lain pun BOLEH.Lagi banyak buahan dan mende lagi SODAP:)

Cara2 membuatnya:~
1.Mula-mula,masukkan air kosong dan susu cair kedalam periuk.Didihkan ia diatas api yang sederhana.Api jangan besar sangat.Hangus kang!
2.Bila ia dah mendidih,masukkan gula dan esen vanilla.kacau hingga gula cair dan larut.Esen Vanilla kalau tak letak pun takpe,tak berdose pon.Saya tak letak pon.
3.Bila gula dah larut,tutupkan api.Alihkan dari dapur dan biarkan ia sejuk seketika.Bolehlah anda pergi layan FACEBOOK kejap :) Ngee~
4.Apabila ia dah sejuk sikit,bolehlah masukkan buahan koktail,nata de coco atau sumijelly kedalamnya.
5.Masukkan ais dan sedia dimakan



Love;
HAHAHAHANANNN
 

 

No comments: